sobota, 31 maja 2008

Linux i okolice

Jeśli kiedyś się przesiądę na system operacyjny z jądrem Linuksa (nie ma systemu operacyjnego Linux), to będzie to najprawdopodobniej Dreamlinux (DL) - brazylijska dystrybucja oparta na Debianie z interfejsem wzorowanym na MacOS X. Z tych systemów z rodziny Linux, które testowałem, jest to najestetyczniejszy interfejs (środowisko graficzne Xfce). Niestety, polska społeczność użytkowników tej dystrybucji jest niewielka i chyba mało aktywna.

Od przesiadki na systemy Linux powstrzymują mnie różne powody. Nie wiem np. czy moja konfiguracja sprzętowa będzie działała poprawnie (to jest problem większości użytkowników). Nawet jeśli sam komp ruszy poprawnie, to nie jestem pewien czy urządzenia peryferyczne będą miały sterowniki. Gdybym miał drukarkę HP, to nie powinno być problemów, ale mam laser Brother i skaner UMAX, które nie wiem czy są dobrze wspierane [na stronie Brother.com znalazłem sterowniki do Debiana, Red Hata, Mandrivy i SuSE, a ponieważ DL jest oparty na Debianie, to może drukarka by poszła:)]. Inna sprawa, że na laptopie mam legalny system operacyjny (Vista niestety, po Windowsie 95, to drugi raz w życiu. Największą wadą Visty wg mnie jest czas uruchamiania i jej responsywność. A sprzęt mam niby spełniający wymagania. Ale jak wrócę, to dokupię 1 GB RAM-u).

Prawdopodobnie w wakacje, na komputerze stacjonarnym zainstaluję Ubuntu - wg rankingu Distrowatch.com, jest to najpopularniejsza obecnie dystrybucja. Dreamlinux jest dopiero na 9. pozycji. Dla polskiego użytkownika często polecany jest PCLinuxOS, ze względu niewolne elementy systemu, które są w nim dostarczone (nie trzeba samemu szukać i instalować).

Tak wygląda zrzut ekranu z wirtualnej maszyny. Prawda, że niezły?
W Wikipedii o Dreamlinuksie.

Dodatkowe zalety Dreamlinuksa (dla mnie):
- zainstalowany OpenOffice.org,
- zainstalowany GIMP,
- zainstalowany Inkscape.
Poza tym z APT-GET instalacja nowych programów nie sprawia trudności. W wersji DL 2.2 był też zainstalowany Scribus. W wersji 3.1 już go nie widzę.

Brak komentarzy: